می 21, 2024


سوزش معده از جمله دردهای کلافه کننده است که در هر موقعیتی می تواند گریبان گیرتان شود و لذت زندگی کردن را برایتان از بین ببرد. این بیماری می تواند وقتی که وسایل کمپینگ می خرید و به کوهنوردی می روید یا زمانی که مشغول به کار هستید و زندگی روزمره تان را دارید، به سراغتان بیاید و آرامشتان را به هم بزند.

با کمک میوه هایی چون موز و سیب می توانید این درد را درمان کنید. با این حال سوزش معده از جمله دردهایی است که با ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی بهبود پیدا می کند؛ اما اگر به هر دلیلی این درد ادامه دار بود، بایدبه پزشک مراجعه نمایید. آیا می دانید که باید برای درد و سوزش معده چی بخوریم؟

معرفی انواع خوراکی مناسب برای سوزش معده

فرض کنید تمام تجهیزات حرفه ای طبیعت گردی و کوهنوردی را از جمله چادر کوهنوردی اسنوهاک و … تهیه کرده اید، اما ناگهان درد عمیقی در ناحیه معده به سراغتان می آید. آیا در این زمان همچنان تمایلی به سفر دارید؟ اگر با خود صادق باشید، قطعاً نه چون در تمام مدت باید درد بکشید.

با این حال اگر انواع خوراکی مناسب برای سوزش معده ر ابشناسید، کمتر با این مشکل روبرو می شوید. این ترکیبات عبارت هستند از:

۱. زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین چاشنی های غذاهای مختلف است که عطر و بوی بی نظیری را به آنها هدیه می دهد. اگر قصد سفر به طبیعت را دارید و دچار سوزش معده هستید، توصیه می کنیم قبل از سفر و چیدن یا تهیه لوازم سفرتان مثل خرید وسایل برند اسنوهاک یا برندهای مشابه یا رزرو بلیط هواپیما یا …، چاره ای برای درمان سوزش معده تان بیابید تا در مسافرت با درد دست و پنچه نرم نکنید.

همچنین در برابر سوال برای درد و سوزش معده چی بخوریم؟ زنجبیل پیشنهاد می شود. این چاشنی خوشمزه، تاثیر فوق العاده ای در درمان اسید معده می گذارد. در واقع سوزش بر اثر بالا آمدن اسید به سمت حلق و ایجاد طعمی تلخ در گلو به وجود می آید، اما زنجبیل آن را به خود جذب می کند، بنابراین اعصاب معده تان آرام می شود و بعد از مدتی دیگر با چنین مشکلی دست و پنجه نرم نخواهید کرد. شما می توانید زنجبیل را در کنار عسل و به صورت دمنوش میل کنید.

۲. لبنیات پروبیوتیک

با افزایش ترشح اسیدها باید انتظار مشکلاتی مثل رفلاکس را داشته باشید، اما لبنیات پروبیوتیک به خوبی میزان ترشح ها را کنترل خواهند کرد، بنابراین احتمال بروز چنین بیماری ای به حداقل می رسد. در واقع این خوراکی با باکتری های مفید، فاقد لاکتوز است و سلامتی را برایتان به ارمغان می آورد.

۳. سرکه سیب

سوزش معده یا به اصطلاح سردل بسیار عذاب آور است، اما شما می توانید با استفاده از سرکه سیب میزان آن را به حداقل برسانید. در واقع سرکه میزان اسیدیته را کم می کند، بنابراین افراد مبتلا به این بیماری می توانند بعد از غذا به خصوص غذاهای چرب از این خوراکی استفاده کرده و سلامتی خود را تضمین کنند.

برای مصرف سرکه سیب می توانید مقداری از آن را با آب ولرم ترکیب و نوش جان کنید.

۴. آلوئه ورا

یکی از خوراکی های مفید برای درمان رفلاکس آلوئه ورا است که با خاصیت ضد التهابی اش می تواند بیماری تان را درمان کند. آلوئه ورا میزان اسید را نیز کاهش می دهد، شما می توانید همزمان از آب و میوه آلوئه ورا برای حل مشکلتان استفاده کنید.

۵. بابونه

در پاسخ به سوال برای درد معده چی بخوریم؟ باید گفت یکی از بهترین گیاهان دارویی با خاصیت ضد التهابی بابونه است. دمنوش این گیاه در درمان این بیماری بسیار تاثیرگذار بوده و افراد زیادی از آن استفاده می کنند. برای تهیه دمنوش کافیست یک کتری را روی گاز بگذارید و اجازه دهید آب به جوش برسد، سپس چند گلبرگ از بابونه را داخل ظرف بیندازید و منتظر بمانید تا دمنوش تهیه شود. این ترکیب با عسل نیز مفید است.

۶. موز

یکی از مشکلاتی که می تواند برای همه آزاردهنده باشد، گرفتگی معده است. موز نه تنها میزان اسیدی بودن این عضو از بدن را کاهش می دهد، بلکه گرفتگی های آن را نیز از بین می برد؛ بنابراین مصرف این میوه را حتما جزء برنامه تان قرار دهید.

۷. رازیانه

رازیانه یکی از بهترین گیاهان دارویی برای افزایش هورمون های زنانه است که در کنار این ویژگی مثبت خواصی برای درمان ناراحتی های معده مثل سوزش یا گرفتگی دارد. رازیانه در واقع خاصیت ضد اسیدی داشته و با خوردن این داروی گیاهی هضم غذا برایتان سادهتر شده و جلوی مشکلات نفخی تان گرفته می شود.

۸. لوبیا سبز

لوبیا سبز از جمله خوراکی های خوشمزه ای است که از آن برای درست کردن غذاهای مختلف استفاده می کنند. این گیاه نه تنها در درمان یبوست تاثیرگذار است، بلکه زخم های به وجود آمده در معده و رفلاکس را نیز از بین می برد.

۹. جوش شیرین

اگر به مشکلاتی مثل سوزش سر دل گرفتار شده اید و گاز بیش از اندازه ای در بدنتان به وجود می آید و گرفتار نفخ می شوید، حتما جوش شیرین استفاده کنید. البته در مصرف این خوراکی دقت داشته باشید، چون می تواند برای بدنتان بسیار مضر باشد.

ترکیب کردن نصف قاشق چای خوری جوش شیرین به همراه یک لیوان آب ولرم و بلافاصله مصرف آن می تواند حالتان را بهبود دهد. برای نتیجه گیری بهتر توصیه می کنیم که در طی روز 3 یا 4 لیوان از این ترکیب را نوش جان کنید. شما می توانید برای داشتن طعم بهتر جوش شیرین را با عسل ترکیب کنید.

۱۰. آدامس

با جویدن آدامس بزاق دهانتان ترشح می شود و با انجام این کار تاثیر فوق العاده ای در خنثی کردن اسید معده تان می گذارید. با این اتفاق دیگر درگیر چالش هایی مثل رفلاکس و سوزش نخواهید شد. توصیه می کنیم که هرروز بعد از غذا نیم ساعت آدامس بجوید تا مشکلات مربوط به درد و سوزش معده تان برطرف شود.

۱۱. سیب

آیا دوست دارید که برای مدتی احساس کنید که معده تان کاملا خنثی شده است؟ این حس در زمان درد شدید برای بسیاری تبدیل به یک آرزو می شود. شما می توانید برای آرام کردن این عضو از بدنتان مرتب سیب نوش جان کنید.

برای این کار در ابتدای روز سیب ها را به چند تکه کوچک تقسیم کرده و سپس در طی روز آنها را میل بفرمایید. امکان مصرف سیب به صورت خام یا دمنوش وجود دارد؛ بنابراین به خوراکتان تنوع دهید تا مصرف این میوه برایتان تکراری و خسته کننده نشود.

برای درد و سوزش معده چی بخوریم که مناسب باشد؟

با پاسخ به این سوال که برای درد و سوزش معده چی بخوریم که مناسب باشد، جلوی بسیاری از دردها را می گیرید. خداوند در خوراکی ها علاج تمام بیماری ها را نهفته است؛ بنابراین شما می توانید از طریق خوردن به سلامتی کامل برسید.

البته در زمینه استفاده از خوراکی ها پایداری داشته باشید، چون اثرگذاری طولانی مدتی دارند. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد با پزشکان تغذیه مشورت کنید تا خوراکی های مقوی تر را به شما معرفی کنند. ترکیباتی چون سیب، موز و … میوه هایی هستند که مانع رفلاکس معده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *